Newspapers news

Subscribe to industry newsletters

Press offices

Enquire about a press office
Bizcommunity has over 400 industry contributors and we always welcome further contributions and contributors.
Advertise with us
Advertise & RatesMy Account
Company press officeList company
Recruitment packagesSubmit job ad
Download ratecard
Newspapers news

Gordhan and 'mischief': Sunday Times apologises

3 Feb 2014 08:07
The Sunday Times has apologised to Finance Minister Pravin Gordhan for inaccurately and unfairly reporting that he accused it of "clearly creating mischief", and that he "admitted" that the revisions to his original belt-tightening rules to curb public spending by officials could severely have weakened their impact - both of which could possibly have caused him some serious, unnecessary harm.

(Image: GCIS)
The report, written by Stephan Hofstatter and Pearlie Joubert, and headlined "Gordhan dilutes booze embargo" (22 December 2013), also reported that Gordhan had "watered down his ban on using taxpayers' money to fund booze-fuelled government parties amid claims that he buckled under political pressure".

Gordhan's office lodged a complaint with the Press Ombudsman, Johan Retief, who said that the minister never stated that the newspaper created mischief; instead, he accused its source of doing that.

Retief said: "But more needs to be said as the matter is more complicated: This 'criticism' of the newspaper (of creating mischief) left a gap that could easily be misconstrued as an attack on the press, something that neither the media nor the government can afford. Therefore, not only was the statement inaccurate and unfair, it also had the potential to cause Gordhan some serious, unnecessary harm.

"Words have meanings, and the press (of all institutions) should choose its words with care."

This also applied to the statement that Gordhan "admitted" that his revisions of his original belttightening rules could severely have weakened their impact.

However, Retief dismissed the complaint that the report inaccurately stated that Gordhan had buckled under political pressure and ruled that the Sunday Times was justified in reporting the views of its sources.

The ombudsman also dismissed the complaint about the statement that Gordhan's department had "quietly published" the revisions, and about insinuations of "boozefuelled government parties" that appeared in the article.

Source: Sunday Times, via I-Net Bridge


SOURCE

I-Net Bridge
For more than two decades, I-Net Bridge has been one of South Africa’s preferred electronic providers of innovative solutions, data of the highest calibre, reliable platforms and excellent supporting systems. Our products include workstations, web applications and data feeds packaged with in-depth news and powerful analytical tools empowering clients to make meaningful decisions.

We pride ourselves on our wide variety of in-house skills, encompassing multiple platforms and applications. These skills enable us to not only function as a first class facility, but also design, implement and support all our client needs at a level that confirms I-Net Bridge a leader in its field.
Go to: http://www.inet.co.za
    
 
LEGAL DISCLAIMER: This Message Board accepts no liability of legal consequences that arise from the Message Boards (e.g. defamation, slander, or other such crimes). All posted messages are the sole property of their respective authors. The maintainer does retain the right to remove any message posts for whatever reasons. People that post messages to this forum are not to libel/slander nor in any other way depict a company, entity, individual(s), or service in a false light; should they do so, the legal consequences are theirs alone. Bizcommunity.com will disclose authors' IP addresses to authorities if compelled to do so by a court of law.

News