• Submit news
  • Advertise & rates
  • Contact us

Subscribe to industry newsletters

Biz Takeouts


Tune into Biz Takeouts Radio Show on 2oceansvibe Radio today at 9am with show host Warren Harding (@bizWazza). In this week's show he speaks to Pete Case from GLOO (@glooniverse) and Duncan Wares from Hg80 (@_Hg80).

Listen to the live stream in:

Press offices

Enquire about a press office
Bizcommunity has over 400 industry contributors and we always welcome further contributions and contributors.
Advertise with us
Advertise & RatesMy Account
Company press officeList company
Recruitment packagesSubmit job ad
Download ratecard

TV opinion

Slouching towards Auckland Park

By: Ed Herbst | 10 Feb 2014 08:08
"The senior management at the SABC couldn't even be bothered to do the numeracy test that was required for a proper skills assessment. The entire senior management of the SABC is in a dire, dire state." Marian Shinn, Parliament 4 February 2005
"SABC is doing well. People are saying get partners from outside the country - BBC and others. We said 'no, we have relevant skills set within SABC." Hlaudi Motsoeneng, Parliament 4 February 2005

Story summary: The Hlaudi circus continues and the ringmaster is dubbed a dummy

On 10 November 2012, the BBC's Director General, George Entwhistle called a media conference.

Standing against the backdrop of the BBC headquarters in central London, he announced his resignation.

A week earlier, Newsnight, a current affairs program, had wrongly implicated a former MP in a paedophile scandal at an orphanage in Wales. Saying that the broadcast reflected unacceptable journalism standards, Entwhistle announced his immediate resignation. It was, he said, the honourable thing to do. He then took questions.

The BBC published a lengthy article about Entwhistle's resignation on its website with a video clip of the press conference and backup reports and audio clips from politicians and media experts.

In June 2008, Special Assignment, the SABC equivalent of Newsnight, broadcast a programme, Finale for a Paedophile that falsely portrayed Professor Graham Fitch of UCT's College of Music as a drug addict and paedophile.

Despite protests from the lawyers representing Prof Fitch, Special Assignment then broadcast a second programme a month later.

The programmes were referred to the Broadcasting Complaints Commission of South Africa. The BCCSA fined the SABC R80,000, the highest amount in the history of South African broadcasting at the time. The Commission said the programmes were bereft of convincing truthful evidence, that they constituted an unfair trial by media and that Prof Fitch was "degraded to the status of the hunted." Leave to appeal was denied and the SABC was instructed to remove the material from its archives.

Nobody resigned.

Log onto the SABC website and the SABC news website, type Prof Graham Fitch and BCCSA into the search bar and no results are returned. The state broadcaster has ensured that no evidence of this shocking transgression of basic news ethics or the fine levied by the BCCSA is available on its websites.

Bland statement

I was reminded of this when around noon on 3 February, Kaizer Kganyago, SABC spokesperson, put out a bland statement finally confirming what had been common cause for the previous week - that the SABC CEO, Lulama Mokhobo, the dubiously appointed aunt of the corrupt Dina Pule's corrupt lover, Phosane Mngqibisa, was trying to negotiate a severance package after working only two contentious years of her five-year contract.

(Any suggestion that this was to forestall a potentially damning report by the Public Protector is, of course, unspeakably churlish and utterly without foundation.)

There was no media conference and while the SABC's news rivals immediately started broadcasting the news, the state broadcaster waited nearly six hours before carrying an insert of less than a minute on its 7pm TV news bulletin - something that enraged broadcasting authority Thinus Ferreira.

The next day, SABC on its 7pm Channel 404 TV news bulletin, carried a brief but upbeat insert about a meeting that day between the SABC's board and its top executives and the Parliamentary Portfolio Committee on Communication.

It showed the arrogantly slouching acting COO Hlaudi Motsoeneng informing MPs that the SABC was "doing well", and had "the right management team in place". He said any suggestion that the SABC was not ready for digital migration was devoid of truth. "We can switch it today". There was also an upsound from a distressed Marian Shinn, the DA Shadow Communication Minister, suggesting the opposite.

Dummies

The next day newspapers revealed that much of the meeting was a discussion about a PricewaterhouseCoopers skills audit at the SABC which was done at the insistence of the Committee and the Times had the most succinct headline "SABC run by dummies." (*See the foot of this article for more on this.)

However the meeting did provide Mokhobo with the ideal platform to elucidate the reasons for her resignation and to provide details of her severance package - and she was asked.

Unlike the BBC's George Entwhistle, who did not receive a severance package, she declined to respond.

Severance package

For those negotiating a severance package at the SABC - and indeed elsewhere - the state broadcaster offers a fascinating variety of case studies and role models.

It goes without saying that the Big Daddy is Dali Mpofu who in 2009 received a R13.4 million pay-out courtesy of the chairperson of the interim SABC board, Irene Charnley. This was an ANC-engineered and Luthuli House-approved reward (using, as always, your money and mine) for a tumultuous tenure as a deployed cadre which saw the SABC bankrupted and needing a R1.4 billion bailout and the freelance TV documentary and programme industry bankrupted. What little remained of its news credibility was destroyed; the flight of some of its finest news talents (John Perlman, Jacques Pauw et al) and the firebombing of the house owned by the SABC's head of internal audits, Elsje Oosthuizen, in 2007. This came after she expressed concerns about the head of the SABC legal services, Mafika Sihlali, the friend and business partner of Mpofu, who appointed Sihlali but failed to take any action against him when questions were asked and concerns were raised. It also came after the SABC sought to suppress an internal audit report about how an executive, Matilda Gaboo, a friend and business associate of ANC grandee, Matthews Phosa, was involved in a potential loss to the Corporation of a hundred million rands - without sanction or any attempt to recover the money.

Bizarre aspect

The most bizarre aspect of this settlement, therefore, was the R4.4 million restraint-of-trade paid to Mpofu by the Department of Communications with your money and mine. This was just one of the many Mpofu controversies.

Less successful was Solly Mokoetle who was highly regarded by former SABC board member Pippa Green but had to leave with a disappointing R3m after he, like Mokhobo, also departed after only completing two highly contentious, fractious years of a five-year contract.

Tipping point

A former colleague who resigned shortly after the launch of new 24-hour news channel (which most South Africans cannot access) in August last year said that not a single extra person has been appointed in the Corporation's regional news offices despite the extra workload required by the launch of the new channel.

The tipping point, I was told, was the professional embarrassment caused by a massive increase in mistakes since the launch. If you routinely misspell your supers - even on your news presenter's name, i.e. Natasha Throp instead of Natasha Thorp, then things have, as Marian Shinn indicated in parliament, become pretty dire.

Contrary to what Motsoeneng told parliament about the SABC having the "relevant skills set" even the most basic elements of television news production have, on the watch of Jimi Matthews, been abandoned or are ignored.

Take the 6:30pm TV News bulletin on 5 February. One of the stories featured on the bulletin was an election debate held in Johannesburg and organised by the SA Chamber of Commerce and Industry. It focused on the role that opposition parties will fill in the forthcoming election and the possibility of co-operation between them. There were "sound bites" from three of the speakers but they were virtually inaudible because the team covering the event had not bothered to put up a mic stand. I recognised two of the speakers, Lindiwe Mazibuko of the DA and Terror Lekota of Cope, but I did not recognise the third person and there were no supers to identify any of them!

The sound on eNCA is routinely better - why?

However, that is not to suggest that the SABC does not have suitable training programmes. As I will reveal in the next exciting episode, if you know the right people and have the right attitude, the right aptitudes and the right attributes, a variety of innovative opportunities is available to you - not all of which relate to broadcasting...

Stay tuned.

(* Hlaudi Motsoeneng, who was previously accused of lying about having a matric in order to gain a senior position at the SABC, is meanwhile reported to have said that people with university qualifications are a drain on their colleagues at the SABC. He's quoted as saying that "Your degrees can't work for you. You need experience to do the work. When these people come with their degrees, they drain the same people [who are skilled but don't have degrees]" and is also reported to have said that the skills audit by PricewaterhouseCoopers (PwC), which found executives and senior managers at the SABC lacking in strategic thinking skills, were not "real tests".)
    
 

About Ed Herbst

Ed Herbst is an author and a prize-winning reporter. He worked for SABC television news for 28 years but left in 2005 without other employment in prospect because of the pervasive news and other corruption at all levels of the corporation. He is also a fly fishing enthusiast.
Musa Strachan
Looking forward to the next piece. Thanks for the great read!
Posted on 10 Feb 2014 16:56
LEGAL DISCLAIMER: This Message Board accepts no liability of legal consequences that arise from the Message Boards (e.g. defamation, slander, or other such crimes). All posted messages are the sole property of their respective authors. The maintainer does retain the right to remove any message posts for whatever reasons. People that post messages to this forum are not to libel/slander nor in any other way depict a company, entity, individual(s), or service in a false light; should they do so, the legal consequences are theirs alone. Bizcommunity.com will disclose authors' IP addresses to authorities if compelled to do so by a court of law.

Related news