#2 bizcommunity

DRC broadcaster closed after angering governor

Authorities in the central diamond mining town of Mbuiji-Mayi, DRC, closed down a private
broadcaster on Sunday, 27 May, in connection with comments critical of the provincial governo
that aired on two programs last week, according to local journalists and press freedom group
Journaliste en Danger (JED).

Kinshasa - Police sealed the studios of Radiotélévision Debout Kasai (RTDK), based in the Eastern Kase
province, 585 miles (940km) southeast of the capital Kinshasa, on orders of Gov. Ngoyi Kasanji and DRC
High Authority on Media (HAM), according to the same sources. In its ruling, HAM suspended the station fi
seven days on charges of "contempt, threats, and bullying toward the authorities," according to a press
release obtained by CPJ. The station denied the allegations, and CPJ research did not find any basis to
support them.

HAM's own status is uncertain. Information Minister Toussaint Tshilombo Send last week declared HAM, ¢
public agency created under the former transitional government, "currently inexistent" and its rulings since
the election of a new parliament this year "null and without effect," according to an official statement
reprinted in the local press. DRC conducted historic presidential and general elections earlier this year,
concluding a transition period begun in 2002 after four years of civil war. HAM officials have refused to
recognize Send's statement, according to local media reports.

"The suspension of RTDK further undermines official assertions that press freedom is respected in the
DRC, and it apparently challenges the authority of DRC's newly-elected government," CPJ Executive
Director Joel Simon said. "We call on authorities to immediately rescind this suspension."

Allegedly a target of personal insults

The suspension was linked to a May 15 radio program and a May 16 television news show, RTDK reporte
Boniface Beya told CPJ. In the radio program, RTDK owner and influential diamond trader Auguy llunga
complained that he had been the target of personal insults by Kasanji, a rival diamond trader and owner of
local broadcaster Radiotélévision Océan Pacifique, according to JED and local journalists. llunga lost to
Kasanji in last January's gubernatorial election, journalists said. In the television program, an anonymous
caller criticized unspecified officials for not delivering on a campaign promise of providing drinking water,
according to Beya.

HAM also accused the station of refusing to provide tape recordings of the programs. HAM had requestec
the tapes in an undated letter obtained by CPJ, but the correspondence did not reach the station until near
three hours after its stated deadline on Saturday, according to Beya.

Authorities have harassed RTDK before. In May 2005, the then-governor shuttered the station for two day
during antigovernment protests. In June 2003, intelligence agents detained a RTDK reporter for 13 hours
connection with the broadcast of a local rebel leader's statement. In 2002, the station was banned from
covering news about an opposition leader.

RTDK is the fifth Congolese broadcaster this year to be censored for its coverage, following the Goma ar
Butembo affiliates of public broadcaster RTNC and the private stations Radio Liberté and Radio ODL,


https://www.bizcommunity.com/

according to CPJ research.
This month, CPJ named the DRC one of the world's worst backsliders on press freedom.

Source: CPJ

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


http://www.cpj.org/

	DRC broadcaster closed after angering governor
	Allegedly a target of personal insults


