
 

Slouching towards Auckland Park

"The senior management at the SABC couldn't even be bothered to do the numeracy test that was required for a proper
skills assessment. The entire senior management of the SABC is in a dire, dire state." Marian Shinn, Parliament 4 February
2005

"SABC is doing well. People are saying get partners from outside the country - BBC and others. We said 'no, we have
relevant skills set within SABC." Hlaudi Motsoeneng, Parliament 4 February 2005

Story summary: The ringmaster is dubbed a dummy

On 10 November 2012, the BBC's Director General, George Entwhistle called a media conference.

Standing against the backdrop of the BBC headquarters in central London, he announced his resignation.

A week earlier, Newsnight, a current affairs program, had wrongly implicated a former MP in a paedophile scandal at an
orphanage in Wales. Saying that the broadcast reflected unacceptable journalism standards, Entwhistle announced his
immediate resignation. It was, he said, the honourable thing to do. He then took questions.

The BBC published a lengthy article about Entwhistle's resignation on its website with a video clip of the press conference
and backup reports and audio clips from politicians and media experts.

In June 2008, Special Assignment, the SABC equivalent of Newsnight, broadcast a programme, Finale for a Paedophile
that falsely portrayed Professor Graham Fitch of UCT's College of Music as a drug addict and paedophile.

Despite protests from the lawyers representing Prof Fitch, Special Assignment then broadcast a second programme a
month later.

The programmes were referred to the Broadcasting Complaints Commission of South Africa. The BCCSA fined the SABC
R80,000, the highest amount in the history of South African broadcasting at the time. The Commission said the
programmes were bereft of convincing truthful evidence, that they constituted an unfair trial by media and that Prof Fitch
was "degraded to the status of the hunted." Leave to appeal was denied and the SABC was instructed to remove the
material from its archives.

Nobody resigned.

Bland statement

I was reminded of this when around noon on 3 February, Kaizer Kganyago, SABC spokesperson, put out a statement
finally confirming what had been common cause for the previous week - that the SABC CEO, Lulama Mokhobo, the
dubiously appointed aunt of the corrupt Dina Pule's corrupt lover, Phosane Mngqibisa, was trying to negotiate a severance
package after working only two contentious years of her five-year contract.

(Any suggestion that this was to forestall a potentially damning report by the Public Protector is, of course, utterly without
foundation.)

There was no media conference and while the SABC's news rivals immediately started broadcasting the news, the state

10 Feb 2014By Ed Herbst

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/EdHerbst
http://www.bbc.co.uk/news/uk-20284124
http://bccsa.co.za/index2.php?option=com_content&task=emailform&id=548&itemid=2
http://www.iol.co.za/news/south-africa/sabc3-fined-r80-000-for-defamation-1.439622?ot=inmsa.ArticlePrintPageLayout.ot
http://www.citypress.co.za/news/sabcs-hlaudi-motsoeneng-guilty/


broadcaster appears to have waited nearly six hours before carrying a short insert on its 7pm TV news bulletin - something
that enraged broadcasting authority Thinus Ferreira.

The next day, SABC on its 7pm Channel 404 TV news bulletin, carried a brief but upbeat insert about a meeting that day
between the SABC's board and its top executives and the Parliamentary Portfolio Committee on Communication.

It showed the acting COO Hlaudi Motsoeneng informing MPs that the SABC was "doing well", and had "the right
management team in place". He said any suggestion that the SABC was not ready for digital migration was devoid of truth.
"We can switch it today". There was also an upsound from a distressed Marian Shinn, the DA Shadow Communication
Minister, suggesting the opposite.

Dummies

The next day newspapers revealed that much of the meeting was a discussion about a
PricewaterhouseCoopers skills audit at the SABC which was done at the insistence of
the Committee and the Times had the most succinct headline "SABC run by dummies."

However the meeting did provide Mokhobo with the ideal platform to elucidate the
reasons for her resignation and to provide details of her severance package - and she
was asked.

Unlike the BBC's George Entwhistle, who did not receive a severance package, she declined to respond.

Severance package

For those negotiating a severance package at the SABC - and indeed elsewhere - the state broadcaster offers a
fascinating variety of case studies and role models.

The Big Daddy is Dali Mpofu who in 2009 received a R13.4 million pay-out courtesy of the chairperson of the interim
SABC board, Irene Charnley.

Bizarre aspect

The most bizarre aspect of this settlement, therefore, was the R4.4 million restraint-of-trade paid to Mpofu by the
Department of Communications with your money and mine. This was just one of the many Mpofu controversies.

Less successful was Solly Mokoetle who was highly regarded by former SABC board member Pippa Green but had to
leave with a disappointing R3m after he, like Mokhobo, also departed after only completing two years of a five-year
contract.

Tipping point

A former colleague who resigned shortly after the launch of new 24-hour news channel in August last year said that not a
single extra person has been appointed in the Corporation's regional news offices despite the extra workload required by
the launch of the new channel.

The tipping point, I was told, was the professional embarrassment caused by a massive increase in mistakes since the
launch. If you routinely misspell your supers - even on your news presenter's name, i.e. Natasha Throp instead of Natasha
Thorp, then things have, as Marian Shinn indicated in parliament, become pretty dire.

Contrary to what Motsoeneng told parliament about the SABC having the "relevant skills set" even the most basic elements
of television news production appear to be ignored.

http://teeveetee.blogspot.com/2014/02/breaking-1916-it-takes-sabc-news-6.html
http://teeveetee.blogspot.com/2014/02/breaking-parliament-rips-into-sabc-what.html
http://www.timeslive.co.za/thetimes/2014/02/05/sabc-run-by-dummies
http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71619?oid=139709&sn=Marketingweb+detail
http://www.bdlive.co.za/opinion/columnists/2013/11/04/the-top-10-dali-mpofu-controversies
http://rhodakadalie.blogspot.com/2012/01/sabc-in-ruins.html


Take the 6:30pm TV News bulletin on 5 February. One of the stories featured on the bulletin was an election debate held in
Johannesburg and organised by the SA Chamber of Commerce and Industry. It focused on the role that opposition parties
will fill in the forthcoming election and the possibility of co-operation between them. There were "sound bites" from three of
the speakers but they were virtually inaudible because the team covering the event did not appear to have put up a mic
stand. I recognised two of the speakers, Lindiwe Mazibuko of the DA and Terror Lekota of Cope, but I did not recognise
the third person and there were no supers to identify any of them!

The sound on eNCA is routinely better - why?

However, that is not to suggest that the SABC does not have suitable training programmes; innovative opportunities are
available to you - but not all of which relate to broadcasting...

ABOUT ED HERBST

Ed Herbst is an author and a prize-winning reporter. He worked for SABC television news for 28 years but left in 2005 without other employment in prospect because of the
pervasive news and other corruption at all levels of the corporation. He is also a fly fishing enthusiast.
View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

https://www.bizcommunity.com/Profile/EdHerbst

	Slouching towards Auckland Park
	Story summary: The ringmaster is dubbed a dummy
	Bland statement
	Dummies
	Severance package
	Bizarre aspect
	Tipping point
	ABOUT ED HERBST


