
 

Ogilvy, scam ads and SA's international reputation

Last week it came to light that Ogilvy Johannesburg had submitted ads created for AETN's South African broadcast partner,
MultiChoice, to numerous trade publications and blogs, as well as having entered it into numerous international ad awards -
in spite of it never receiving approval from client.

In the meantime, it has been awarded a Silver Clio and was a finalist at The One Show, and one of the ads reportedly just
ran in the latest issue of Migrate - the official Loerie Awards magazine. Marketing blog MarkLives.com had also blogged
about it, as the campaign in question had been submitted by Ogilvy, along with information, which MarkLives published in
good faith

Cease and desist

Then, last week, MarkLives.com received a cease and desist letter from AETN, parent company of The History Channel,
demanding it remove advertising material for the channel from this site. It seems MarkLives was not the only site targeted by
AETN's lawyers; Adsoftheworld.com removed the material from its site on the same day MarkLives received the threat of
legal action.

When contacted for comment, Graham Pfuhl, marketing and sales director at MultiChoice, stated that the campaign in
question had in fact been rejected outright by MultiChoice, and confirmed “no History Channel ads can be published
without the prior authorisation of AETN.”

It is quite obvious that not only MarkLives.com but the local industry is owed an explanation.

The following set of questions were sent to Ogilvy:

27 May 2009By Herman Manson

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Profile/HermanManson
http://www.marklives.com/wordpress/?p=632
http://www.marklives.com/wordpress/?p=552
http://www.aetn.com/
http://adsoftheworld.com/media/print/the_history_channel_history_is_written_by_the_winners_2?size=_original


Julian Ribeiro, MD at Ogilvy Johannesburg, responded with the following: “It is clear that there has been a
misunderstanding regarding the circumstances surrounding the flighting of the ad, and its subsequent entry into creative
awards shows. Ogilvy Johannesburg did pass the work by the local client. However, Ogilvy acknowledges that we did not go
through the full and proper approval process. Ogilvy Johannesburg is taking all commercially reasonable steps to ensure
that the material is removed from publication. Ogilvy, AETN and MultiChoice have been co-operating to clear up the
misunderstanding, and the matter has been resolved.”

Sidestepped

Having sidestepped most of the questions, the statement does little but muddies the water even further.

What does Ogilvy mean when saying that it passed work by local client without going through the full and proper approval
process? If it were rejected by client, certainly it doesn't matter how formal or informal the process was - it should not have
been submitted for awards.

Will Ogilvy be returning the Clio and any other awards that might have been received, given the information that has now
come to light?

“Ogilvy Johannesburg is taking all commercially reasonable steps to ensure that the material is removed from publication -
this includes its withdrawal from creative awards shows,” was the response from Ogilvy.

So it is giving back the Clio. Yes? No? Your guess is as good as mine...

Queried the matter

MarkLives also queried the matter with MultiChoice, which previously categorically stated that the campaign had been
rejected outright. Pfuhl sent the following statement: “This incident has caused extreme embarrassment to both MultiChoice
and Ogilvy as this campaign did not go through our rigid authorisation channels, which always insist on written sign-off. I
believe that some staff at Ogilvy were not informed of this and the ads were distributed and entered for awards. Naturally,
as we did not have AETN authorisation, efforts are being made to withdraw the campaign from all public showing, including
award entries. Since this incident arose we have worked with both AETN and Ogilvy to reduce any damage done.”

Does this mean the campaign wasn't rejected, leading Ogilvy to submit the campaign to trade and to enter it into awards,
but without actually having received final sign-off from top management?

Amid the lack of clarity, one point that can be made with reasonable certainty is that the campaign never saw the day of
light outside limited trade exposure. Ogilvy could not launch the campaign without final sign-off, as certainly even ‘some'
Ogilvy staffers realised. In fact, it remains uncertain that they even sought such permission.

Discussion hijacked

With the discussion around the ads having been hijacked by ultra-conservative American commentators out to prove that
the ads are anti-American, AETN, MultiChoice and Ogilvy have all been opened to abuse by a radical fringe.

1. Do you have a statement on the suspension (pending investigation) of the campaign in question by the Clio Awards?
2. Why did Ogilvy submit a campaign rejected by client to numerous international awards?
3. What is Ogilvy's view on scam ads and is this in fact what was submitted to said awards?
4. Will Ogilvy be issuing a formal apology to MultiChoice, AETN or the media organisations and award organisers which

received legal threats as a result of this campaign running without client approval?
5. Will Ogilvy withdraw the campaign from all awards it might have been entered for, as well as return awards the

campaign have already won?

http://www.redstate.com/absentee/2009/05/21/history-is-rewritten-by-the-winners/


With nobody acknowledging responsibility, our industry has suffered a major setback in terms of good governance and
transparency and future South African entries to international awards will face tougher scrutiny from organisers.

Despite managing the brand reputations of some of the largest companies in the world, Ogilvy has failed to put in place any
strategy to safeguard its own. It doesn't seem to realise that business as usual is no longer acceptable. Accountability is the
new name of the game - I guess not only bankers and brokers missed that memo.

Update:

The CLIO Awards provided the following statement after removing the History Channel campaign by Ogilvy Johannesburg
from its website last week pending further investigation:

“Ogilvy Johannesburg has withdrawn the entry from the 2009 CLIO competition.”

Short and sweet but at least it's an answer.

• Adapted from original blog posts With a pat on the head, all is well again at Ogilvy and The History Channel issues
cease and desist to bloggers on MarkLives.com, published 26 May and 21 May 2009 respectively.

ABOUT HERMAN MANSON

The inaugural Vodacom Social Media Journalist of the Year in 2011, Herman Manson (@marklives) is a business journalist and media commentator who edits industry news site
www.marklives.com. His writing has appeared in newspapers and magazines locally and abroad, including Bizcommunity.com. He also co-founded Brand magazine.
AwardsCandy - SA app start-up signing global award shows - 11 May 2012
Ninety9cents lands Capitec, sees 43% growth y/y - 9 May 2012
Press freedom, the commission and you - 26 Apr 2012
Cell C drops King James, FoxP2 - retains Ogilvy - 25 Apr 2012
Zando rockets into SA ecommerce space - 24 Apr 2012

View my profile and articles...

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

http://www.marklives.com/wordpress/?p=634
http://www.marklives.com/wordpress/?p=632
https://www.bizcommunity.com/Article/196/15/66746.html
https://www.twitter.com/marklives
https://www.marklives.com
https://www.bizcommunity.com/Article/196/12/75011.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/12/74848.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/466/74396.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/12/74295.html
https://www.bizcommunity.com/Article/196/16/74204.html
https://www.bizcommunity.com/Profile/HermanManson

	Ogilvy, scam ads and SA's international reputation
	Cease and desist
	Sidestepped
	Queried the matter
	Discussion hijacked
	Update:
	ABOUT HERMAN MANSON


