$eeizcommunimy

Zambia gives TV licence to Malawian operator
e

Malawi's former president Bakili Muluzi's aspirations to run Joy-TV alongside Joy FM radio, which were thwarted when
Malawi government switched off the television broadcasting, has been given a lifeline by Zambian government.

Zambia's newly elected President Michael Sata has granted Malawi's former president a television broadcasting licence,
giving Muluzi an opportunity to broadcast to Malawians but from the border district town of Chipata, Zambia.

In an interview with The Daily Times on Sunday 16 October 2011, Muluzi's son Atupele said he forwarded his request
when he congratulated President Sata on his election. Atupele said he took advantage of the friendship between his father
and President Sata who knows well how the situation is here.

Broadcasting equipment removed

In 2007, the Malawi government through the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) removed broadcasting
equipment from Mpingwe Hill, a few months after Joy-TV went live, claiming that the operator had no licence, contrary to
claims by the Muluzi family that insisted that they radio licence had an extension that also allowed them to operate a TV
station.

But with the licence now, Muluzi said they will now be beaming its programmes from Chipata in Zambia via satellite.

Muluzi said he asked Sata if it was possible to allow them to broadcast from Chipata, it was then accepted and he even
informed Malawi's High Commissioner David Bandawe of that development.

Zambia's newspaper, The Post quoted Sata as saying he permitted a request by a "Malawian opposition political party" to
establish a broadcasting station in that country's Eastern Province. The Eastern Province of Zambia borders Mchinji and

Kasungu districts of Malawi.

Sata who described Muluzi as a leader of an opposition [party] who runs a radio station in Malawi said he gave them
permission to have a station in Chipata after Muluzi had requested for it.

Licence granted

The granting of a TV licence is expected to widen the diplomatic gap created after Sata came to power following his
deportation by the current leadership in 2007 when he was an opposition leader. Malawi also declared him a prohibited


https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.co.zm/Profile/GregoryGondwe

immigrant, a reason Sata used last week to refuse to attend the COMESA summit in Malawi.
Sata is quoted in The Post saying he considered the request as an investment and gave the Muluzis a nod.

"So you can have your Malawian radio and broadcast... after all they speak [Chi]Chewa so the people of Eastern Province
will benefit," Sata is quoted as telling Bandawe.

Subsequent to its eventual closure, Joy-TV had a fierce fight with MACRA that insisted that they needed to issue them an
appropriate radio and broadcasting licenses. On several occasions MACRA closed Joy Radio which was always opened by
the courts.

Although MACRA has been advertising in the media, inviting potential investors to apply for a TV licence ever since 2004
when the current government came to power, no licence has been issued.

Commentators have accused government of deliberately doing this in order to suppress dissent on such other alternative
TV stations, unlike the state controlled TV station run by Malawi Broadcasting Station (MBC) which operates as the ruling
Democratic Progressive Party (DPP) propaganda mouth piece.

The young Muluzi who has declared that he will contest in the 2014 presidential elections is expected to use Joy-TV to
strengthen his position as a candidate.

ABOUT GREGORY GONDWE: @KALIPOCHI

Gregory Gondw e is a Malawian journalist w ho started writing in 1993. He is also a media consultant assisting several international journalists pursuing assignments in Malawi. He
holds a Diploma and an Intermediate Certificate in Journalismanong other media-related certificates. He can be contacted on gregorygondw e@gmeil.com Follow himon Twitter at
@Kalipochi.

Malawi internet freedomreport - 14 Oct 2013

More resources demmended for digital rigration - 26 Nov 2012

Independent national TV to switch onin 2014 - 19 Nov 2012

Govt. tells journos to try self-enrploynment - 19 Nov 2012

MSA trains journos on child reporting - 16 Nov 2012

View my profile and articles...

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


mailto:gregorygondwe@gmail.com
https://www.twitter.com/Kalipochi
https://www.bizcommunity.com/Article/129/16/101785.html
https://www.bizcommunity.com/Article/129/16/86003.html
https://www.bizcommunity.com/Article/129/66/85605.html
https://www.bizcommunity.com/Article/129/15/85602.html
https://www.bizcommunity.africa/Article/410/98/85503.html
https://www.bizcommunity.co.zm/Profile/GregoryGondwe

	Zambia gives TV licence to Malawian operator
	Broadcasting equipment removed
	Licence granted
	ABOUT GREGORY GONDWE: @KALIPOCHI


